
فریدا کالو یکی از نقاشان بزرگ زن دنیاست که در نیمه اول قرن ۲۰ میلادی زندگی می کرد و رویاهای خود را در آثار هنری اش به نمایش می گذاشت. شخصیت فریدا کالو تحت تأثیر موارد مختلفی از قبیل تصادف با اتوبوس و روابط عاشقانه متعدد، قرار گرفته بود و به صورت شفاف تاثیر این اتفاقات را در آثارش نشان می داد. او از ترکیب نمادگرایی مسیحی با خواب و رویاهای شخصی که آن را حقیقت خود می نامید، استفاده می کرد. در ادامه به نمادهای موجود در بعضی از آثار او می پردازم.
نمادهای سلف پرتره کالو با میمونها
فریدا پس از طی دوره های افسردگی شدید و همچنین سقط جنین، به نگهداری از حیوانات خانگی رو آورد. کالو همچنین به استفاده از میمون ها، مرغ مگس خوار، سگ ها و گربه ها در آثار هنری اش علاقه زیادی داشت. او در یکی از خودنگاره هایش چند میمون را به عنوان نمادهای محافظت و مهربانی در کنار خود نقاشی کرده است. این در حالیست که در افسانه های مکزیکی برعکس این باور وجود دارد و میمون ها نماد شهوت به حساب می آیند.

نماد شناسی در سلف پرتره “کالو با گردنبند خار و مرغ مگس خوار”
بدون شک معروف ترین خودنگاره فریدا کالو، نقاشی سلف پرتره اش با گردنبندی از جنس خار است که مرغ مگس خواری در وسط آن خودنمایی می کند. کالو این نقاشی را بعد از تصادف شدیدی که با اتوبوس داشته، کشیده است. به گفته برخی از مفسران هنری کالو در این نقاشی سعی بر این داشته که نشان دهد دوباره زنده شده و زندگی جدیدی را آغاز نموده است؛ به همین دلیل مرغ مگس خوار را که در فرهنگ مکزیک به عنوان نماد امید و موفقیت است، در گردنبند جای داده است.
با این حال در این نقاشی، گربه سیاهی که نماد بدشانسی است نیز در پشت شانه راست کالو وجود دارد. وجود گربه تفسیر دیگری از نقاشی به ما می دهد با این مضمون که آویز مرغ مگس خوار به خدای جنگ آزتک ها اشاره دارد و سعی دارد تا به کالو آسیب برساند.

از دیگر نمادهای مهم این نقاشی، پروانه ها و گردنبند خار هستند. پروانه ها نماد رستاخیز هستند و احتمالا به بازگشت کالو پس از حادثه تصادف اشاره دارند. همچنین گردنبند خار نیز نماد تاج خار حضرت عیسی است که هنگام به صلیب کشیده شدن بر سر گذاشته بود.

نمادشناسی نقاشی گوزن زخمی (فریدا کالو)
علاوه بر این نماد سازی ها، کالو تابلویی دارد که در آن برای موضوع رستاخیز، از ترکیب نمادهای حیوانات و نمادهای مسیحیت استفاده کرده است. نقاشی گوزن زخمی که در ۱۹۴۶ توسط فریدا کالو کشیده شده، تصویر گوزنی است که چهره کالو را دارد.

با اینکه چهره گوزن خیلی جلب توجه می کند اما این تابلو جزئیات بسیار مهم تری را در خود جای داده است. در این نقاشی گوزن توسط تیرهایی شبیه به تیرهای نقاشی سن سباستین که در سال ۱۴۸۰ توسط آندرا منتنا کشیده شده بود، زخمی شده است. این تیرها نیز اشاره ای به مصلوب شدن حضرت عیسی و رستاخیز دارند.

سخن پایانی
در مورد فریدا کالو و نقاشی های او بسیار بیشتر از اینها می توان نوشت. نقاشی های این هنرمند با نمادهای مختلفی گره خورده است. شخصیت قوی فریدا را نه تنها در نقاشی های جذاب او، بلکه در لباس های رنگارنگ معروف او نیز می توان نمادهای جالبی را جستجو کرد که اگر فرصت شد در مقاله دیگری به آن خواهم پرداخت.
در آخر امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر نکته تکمیلی درباره فریدا کالو می دانید که به کامل تر شدن بحث کمک می کند خوشحال می شوم در بخش نظرات با من در میان بگذارید.